Mide Kanseri ve Tedavisi

Mide Kanseri Hakkında Genel Bilgiler

• Mide kanseri, mide mukozasında (iç çeperi) ve duvarında malign (kanser) hücrelerin oluştuğu bir hastalıktır.
  • Yaş, diyet ve mide hastalığı mide kanseri geliştirme riskini etkileyebilir.
  • Mide kanseri belirtileri hazımsızlık, mide rahatsızlığı veya ağrısını içerir.
  • Mide kanserini teşhis etmek için mide ve yemek borusunu inceleyen testler kullanılır.
  • Bazı faktörler prognozu (iyileşme şansı) ve tedavi seçeneklerini etkiler.
  • Mide kanseri hastaları için farklı tedavi türleri vardır.

Mide kanseri, mide mukozası (iç çeperi) ve duvarında malign (kanser) hücrelerin oluştuğu bir hastalıktır.

Mide, üst karın bölgesinde yer alan J şeklinde bir organdır. Besinleri (vitaminler, mineraller, karbonhidratlar, yağlar, proteinler ve su) yenen gıdalarda işleyen ve atık maddelerin vücuttan atılmasına yardımcı olan sindirim sisteminin bir parçasıdır. Yiyecekler, yemek borusu adı verilen içi boş, kaslı bir tüp (yemek borusu) yoluyla boğazdan mideye geçer. Kısmen sindirilen besinler mideden çıktıktan sonra ince bağırsağa oradan da kalın bağırsağa geçer.

Yemek borusu ve mide, üst gastrointestinal (sindirim) sisteminin bir parçasıdır. Mide duvarı 5 kat dokudan oluşur. En içteki tabakadan en dıştaki tabakaya kadar, mide duvarının tabakaları şunlardır: mukoza, submukoza, kas, subseroza (bağ dokusu) ve seroza. Mide kanseri mukozada başlar ve büyüdükçe dış katmanlara yayılır.

Yaş, diyet ve mide hastalığı mide kanseri geliştirme riskini etkileyebilir.

Bir hastalığa yakalanma riskinizi artıran her şeye risk faktörü denir. Risk faktörünün olması kanser olacağın anlamına gelmez; risk faktörlerine sahip olmamanız da kanser olmayacağınız anlamına gelmez. Risk altında olabileceğinizi düşünüyorsanız doktorunuzla konuşun.

Mide kanseri için risk faktörleri şunları içerir:

• Aşağıdaki tıbbi durumlardan herhangi birine sahip olmak:
    • Midenin Helicobacter pylori (H. pylori) enfeksiyonu.
    • Kronik gastrit (mide iltihabı).
    • Pernisiyöz anemi.
    • Bağırsak metaplazisi (normal mide astarının bağırsakları kaplayan hücrelerle değiştirildiği bir durum).
    • Mide polipleri.
    • Epstein-Barr virüsü enfeksiyonu.
    • Ailesel sendromlar (ailesel adenomatöz polipoz).
  • Tuzlu, tütsülenmiş gıdaların fazla tüketimi ve meyve ve sebzelerden az tüketmek.
  • Uygun şekilde hazırlanmamış veya saklanmamış yiyecekleri yemek.
  • Erkek ve ileri yaşta olmak.
  • Sigara içmek.
  • Mide kanseri olan bir anne, baba, kız kardeş veya erkek kardeşe sahip olmak.

Mide kanseri belirtileri hazımsızlık, mide rahatsızlığı veya ağrısını içerir.

Bu belirti ve semptomlara mide kanseri veya diğer durumlar neden olabilir.

Mide kanserinin erken evrelerinde aşağıdaki belirtiler ortaya çıkabilir:

• Hazımsızlık ve mide rahatsızlığı.
  • Yemekten sonra şişkinlik hissi.
  • Hafif mide bulantısı.
  • İştah kaybı.
  • Göğüste ağrılı yanma hissi.

Mide kanserinin daha ileri evrelerinde aşağıdaki belirtiler ve semptomlar ortaya çıkabilir:

• Dışkıda kan ya da siyah dışkılama.
  • Kusma.
  • Bilinmeyen bir nedenden dolayı kilo kaybı.
  • Karın ağrısı.
  • Sarılık (gözlerin ve cildin sararması).
  • Asit (karında sıvı birikmesi).
  • Yutma güçlüğü.

Bu sorunlardan herhangi birine sahipseniz doktorunuza danışın.

Aşağıdaki testler ve prosedürler kullanılabilir:

• Fizik muayene ve sağlık geçmişi: Karında topaklar veya olağandışı görünen herhangi bir şey gibi hastalık belirtilerini kontrol etmek için vücudun muayenesi.
  • Kan kimyası çalışmaları: Vücuttaki organlar ve dokular tarafından kana salınan belirli maddelerin miktarlarını ölçmek için bir kan örneğinin kontrol edildiği bir prosedür. Kanser belirteçleri gibi.
  • Tam kan sayımı
  • Gastroskopi: Anormal alanları kontrol etmek için yemek borusu, mide ve duodenumun (ince bağırsağın ilk kısmı) içine bakma prosedürü. Anestezi ya ad sedasyon altında ağızdan ve boğazdan yemek borusuna bir endoskop (ince, ışıklı bir tüp) geçirilir.
  • Bilgisayarlı tomografi (BT/CT) taraması: Vücut içindeki bölgelerin farklı açılardan çekilmiş bir dizi ayrıntılı resmini yapan bir prosedür. Resimler, bir röntgen makinesine bağlı bir bilgisayar tarafından yapılır. Organların veya dokuların daha net görünmesine yardımcı olmak için bir damara bir boya enjekte edilebilir. Bu işleme bilgisayarlı tomografi denir.

Biyopsi: Hücre veya dokuların kanser belirtilerini kontrol etmek için mikroskop altında görülebilmesi. Mide biyopsisi genellikle endoskopi sırasında yapılır. Doku örneği ayrıca Helicobacter pylori (H. pylori) enfeksiyonu için kontrol edilebilir.

Bazı faktörler prognozu (iyileşme şansı) ve tedavi seçeneklerini etkiler.

Prognoz ve tedavi seçenekleri aşağıdakilere bağlıdır:

• Kanserin evresi (yalnızca midede olup olmadığı veya lenf bezlerine veya vücudun başka yerlerine yayılmış olup olmadığı).
  • Hastanın genel sağlığı.

Mide kanseri çok erken tespit edildiğinde iyileşme şansı daha yüksektir. Mide kanseri teşhis edildiğinde genellikle ileri bir aşamadadır. Mide kanseri tedavi edilebilir ancak ileri evre mide kanserleri nadiren tedavi edilebilir.

Mide kanseri teşhisi konulduktan sonra kanser hücrelerinin mide içinde mi yoksa vücudun diğer bölgelerine mi yayıldığını anlamak için testler yapılır.

• BT
  • PET taraması (pozitron emisyon tomografi taraması
  • MRI (manyetik rezonans görüntüleme)
  • Endoskopik ultrason
  • Laparoskopi

Kanserin vücutta yayılmasının üç yolu vardır.

Kanser doku, lenf sistemi ve kan yoluyla yayılabilir:

• Kanser, başladığı yerden yakın bölgelere büyüyerek yayılır.
  • Kanser başladığı yerden lenf sistemine girerek yayılır. Kanser, lenf damarlarından vücudun diğer bölgelerine geçer.
  • Kanser, kana karışarak başladığı yerden yayılır. Kanser kan damarlarından vücudun diğer bölgelerine geçer.

Mide kanseri hastaları için farklı tedavi türleri vardır.

Ameliyat

Cerrahi, mide kanserinin tüm evrelerinin ortak tedavisidir. Aşağıdaki ameliyat türleri kullanılabilir:

• Subtotal gastrektomi: Midenin kanser içeren bölümünün, yakındaki lenf düğümlerinin ve tümöre yakın diğer doku ve organların bölümlerinin çıkarılması.
  • Total gastrektomi: Tüm midenin, yakındaki lenf düğümlerinin ve yemek borusu, ince bağırsağın ve tümörün yakınındaki diğer dokuların parçalarının çıkarılması.

Tümör mideyi bloke ediyorsa ancak kanser standart cerrahi ile tamamen çıkarılamıyorsa, farklı prosedürler kullanılabilir:

Kemoterapi

Kemoterapi, kanser hücrelerinin büyümesini durdurmak için, hücreleri öldürerek veya bölünmelerini durdurarak ilaçların kullanıldığı bir kanser tedavisidir.

Hipertermik intraperitoneal kemoterapi (HIPEC)

Mide kanseri için çalışılan ameliyat sırasında kullanılan bir tedavidir. Cerrah mümkün olduğu kadar çok tümör dokusunu çıkardıktan sonra, ısıtılmış kemoterapi doğrudan periton boşluğuna gönderilir.

Radyasyon tedavisi

Radyasyon tedavisi, kanser hücrelerini öldürmek veya büyümelerini önlemek için yüksek enerjili x-ışınları veya diğer radyasyon türlerini kullanan bir kanser tedavisidir.

Kemoradyasyon

Her ikisinin de etkilerini artırmak için kemoterapi ve radyasyon tedavisini birleştirir. Ameliyattan sonra kanserin geri gelme riskini azaltmak için verilen kemoradyoterapiye adjuvan tedavi denir. Ameliyattan önce tümörü küçültmek için verilen kemoradyoterapiye neoadjuvan tedavi denir.

Hedefe yönelik tedavi

Hedefe yönelik tedavi, belirli kanser hücrelerini tanımlamak ve onları yok etmek için ilaçları veya diğer maddeleri kullanan bir tedavi türüdür.

Takip testleri gerekebilir.

Kanseri teşhis etmek veya kanserin evresini öğrenmek için bazı görüntüleme ve kan testleri yapılabilir. Uygulanan tedaviye yanıt bu testler sayesinde takip edilir. Tedaviye devam etme, değiştirme veya durdurma konusundaki kararlar bu testlerin sonuçlarına dayanabilir.

Tedavi bittikten sonra bazı testler zaman zaman yapılmaya devam edecektir. Bu testlerin sonuçları, durumunuzun değişip değişmediğini veya kanserin nüks edip etmediğini gösterebilir. Bu testler bazen takip testleri veya kontroller olarak adlandırılır.

• Karsinoembriyonik antijen (CEA) testi ve CA 19-9 testi
  • Endoskopi