Pilonidal sinüs ve tedavisi

Sinüs yolu, vücudunuzdaki dar bir tüneldir (küçük bir anormal kanal). Bir sinüs yolu, tipik olarak, derin dokulardaki enfeksiyon odağı ile cilt yüzeyinize gider. Bu, yolun zaman zaman cildinize irin akabileceği anlamına gelir.

Pilonidal sinüs, genellikle kıl içeren bir sinüs yoludur. Cildinizin altında, kalçalarınız (doğum yarığı) arasında, makata (anüs) kısa bir mesafe üzerinde oluşur. Sinüs yolu, kalçalarınız arasında dikey bir yönde ilerler. Nadiren vücudunuzun diğer bölgelerinde pilonidal sinüs oluşur.

Pilonidal sinüs neden olur?

Kesin nedeni belli değil. Çeşitli teoriler var. Örneğin, bir teori, sorunun, kalça arasındaki deride doğduğunuz küçük bir anormallikten kaynaklanabileceğidir. Bu, durumun neden bazı ailelerde eğiliminde olduğunu açıklayabilir. Cildinizin bu kısmındaki anormalliğin bir kısmı, tüylerin dışarıya değil, cildinize doğru büyümesi olabilir. Başka bir teori, kalçalarınız arasındaki ciltte cilt çukurlarının gelişmesidir.  Bunlar, cildinizin altındaki kıl yapımından sorumlu olan küçük yapılara (saç kökleri) zarar veren lokal basınç veya sürtünme sonucu gelişebilir. Yerel baskı nedeniyle, doğum yarığınızdaki büyüyen tüyler cilt çukurlarınıza itilebilir.

Sebep ne olursa olsun, saç parçaları cildinizde "sıkışıp" kaldığında onu tahriş eder ve iltihaplanmaya neden olur. İltihaplı cilt hızla enfekte olur ve bu nedenle etkilenen bölgede tekrarlayan veya kalıcı bir enfeksiyon gelişme eğilimi gösterir. Enfeksiyon, genellikle saç/kıl parçaları içeren sinüsün gelişmesine neden olur.

Her yıl 100.000 kişiden 26sını etkiler. Çocuklarda ve 40 yaş üstü kişilerde nadirdir. Erkeklerde kadınlara göre (kadınlara göre daha kıllı oldukları için) dört kat daha sık görülür.

Bazı faktörler riski artırır.

• Çok oturma gerektiren bir iş (hareketsiz bir meslek).
  • Fazla kilolu veya obez olmak.
  • Etkilenen bölgede önceki kalıcı tahriş veya yaralanma.
  • Kıllı, derin bir doğum yarığına sahip olmak.
  • Aile öyküsü.

Ordu cip sürücülerinde yaygın olduğu için cip koltuğu ya da “cip” hastalığı olarak da adlandırılır. Bu muhtemelen saatlerce araba kullanmanın ve sert bir koltukta zıplamanın sonucuydu, bu da tahrişe, hafif yaralanmaya ve doğum yarığı çevresinde baskıya neden oldu.

Pilonidal sinüsün belirtileri nelerdir?

Pilonidal sinüs ilk başta herhangi bir belirtiye neden olmayabilir. Sahip olduğunuzun farkında olmayabilirsiniz. Bazı insanlar, yıkama sırasında ilk başta etkilenen bölgede ağrısız bir yumru fark eder. Ancak çoğu durumda semptomlar belirli bir aşamada gelişir ve akut veya kronik olabilir.

Hızlı başlangıçlı (akut) semptomla

Sinüs içinde ve çevresinde çevreleyen cilt enfeksiyonu (enfekte bir apse) ile birlikte bir irin topu geliştiği için birkaç gün içinde artan ağrı ve şişlik gelişebilir. Bu çok acı verici ve hassas hale gelebilir.

Kalıcı (kronik) semptomlar

Her 10 kişiden yaklaşık 4ünde tekrarlayan (tekrarlayan) pilonidal sinüs vardır. Akut semptomlardan daha az yoğun bir ağrı geliştirebilirsiniz. Genellikle sinüs bir miktar irin boşaltır. Bu, baskıyı serbest bırakır ve böylece ağrı hafifler ve şiddetli olmaz. Bununla birlikte, enfeksiyon hiçbir zaman tamamen temizlenmez. Bu, ağrı ve akıntı semptomlarının uzun süreli olabileceği veya sinüs bir ameliyatla tedavi edilene kadar zaman zaman alevlenebileceği anlamına gelebilir.

Pilonidal sinüsün tedavisi nedir?

Pilonidal sinüs belirtileri varsa doktorunuzla görüşmelisiniz.

Herhangi bir semptomunuz yoksa normalde etkilenen bölgedeki tüyleri temizlemeniz (tıraşla vb.) ve alanı iyi kişisel hijyenle temiz tutmanız tavsiye edilir.

Hızlı başlangıçlı (akut) semptomlarınız varsa, bir enfeksiyonunuz varsa, size antibiyotik adı verilen bazı ilaçlar verilebilir. Ağrı kesiciler yardımcı olabilir. Acil bir operasyon geçirmeniz gerekebilir. Bu prosedür, çevreleyen cilt enfeksiyonu (apse) ile irin topunu deler (kesiler) ve boşaltır. Bu genellikle hastanede yapılır.

Kalıcı (kronik) semptomlarınız varsa size bir operasyon önerilecektir. Bu sorunu gidermek için yapılan çeşitli işlemler vardır. Cerrahınız her operasyonun ayrıntılarını ve artılarını ve eksilerini size verebilecektir. Seçenekler şunları içerir.

• Eksizyon ve birincil kapatma. Bu, sinüsün bulunduğu derinin çıkarılması anlamına gelir. Bu, sinüsü dışarı çıkaran sinüsün her iki tarafında oval şekilli (elips) bir cilt kanadı kesilerek yapılır. Elipsin iki tarafı daha sonra birbirine dikilir. Bunun avantajı, başarılı olursa yaranın oldukça hızlı iyileşmesidir.
  • Eksizyon ve sekonder iyileşme. Bu operasyon sinüsün kesilmesini (eksizyonunu) ve aynı zamanda sinüsü çevreleyen geniş bir cilt kenarını kesmeyi içerir. Yara kapatılmaz, iyileşmek üzere açık bırakılır. Bu genellikle tamamen iyileşene kadar birkaç hafta düzenli pansuman değişiklikleri gerektirir.

Koşullarınıza, sinüsün boyutuna ve kapsamına ve bunun ilk mi yoksa tekrarlayan bir sorun mu olduğuna bağlı olarak yukarıdaki prosedürlerde farklılıklar vardır. Cerrahınız sizinle en uygun operasyon tipini detaylı olarak görüşecektir.

Ameliyatınızdan sonra

Cerrahınız genellikle yaranın temiz tutulmasını ve yakınında büyüyen tüylerin tıraş edilmesini veya başka yollarla alınmasını tavsiye edecektir. Yara iyileştiğinde bile, birkaç haftada bir tıraş yaparak veya tüyleri almak için başka yöntemlerle (epilasyon gibi) bölgeyi tüylerden uzak tutmanız sorunun tekrarlanma olasılığını azaltır.