Tiroid kanseri ve tedavisi

Tiroid Kanseri Hakkında Genel Bilgiler

• Tiroid kanseri, tiroid bezinin dokularında malign (kanser) hücrelerin oluştuğu bir hastalıktır.
  • Tiroid nodülleri yaygındır ancak genellikle kanser değildir.
  • Tiroid kanserinin farklı türleri vardır.
  • Yaş, cinsiyet ve radyasyona maruz kalmak tiroid kanseri riskini etkileyebilir.
  • Medüller tiroid kanserine bazen ebeveynden çocuğa geçen bir gendeki değişiklik neden olur.
  • Tiroid kanseri belirtileri boyunda şişlik veya yumru içerir.
  • Tiroid kanserini teşhis etmek için tiroid, boyun ve kanı inceleyen testler kullanılır.
  • Bazı faktörler prognozu (iyileşme şansı) ve tedavi seçeneklerini etkiler.

Tiroid, boğazın tabanında trakea (nefes borusu) yakınında bulunan bir bezdir . Sağ lob ve sol lob ile bir kelebek şeklindedir. İnce bir doku parçası olan isthmus, iki lobu birbirine bağlar. Sağlıklı bir tiroid, çeyrekten biraz daha büyüktür. Genellikle cilt yoluyla hissedilmez. Tiroid bezi, trakeanın yakınında boğazın tabanında bulunur. Sağ lob ve sol lob, isthmus adı verilen ince bir doku parçası ile birbirine bağlı olan bir kelebek şeklindedir. Paratiroid bezleri, boyunda tiroidin yakınında bulunan bezelye büyüklüğünde dört organdır. Tiroid ve paratiroid bezleri hormon üretir.

Tiroid, çeşitli hormonların üretilmesine yardımcı olmak için bazı gıdalarda ve iyotlu tuzda bulunan bir mineral olan iyodu kullanır.

Tiroid nodülleri yaygındır ancak genellikle kanser değildir.

Doktorunuz rutin bir tıbbi muayene sırasında tiroidinizde bir yumru (nodül) bulabilir. Tiroid nodülü, tiroid hücrelerinin anormal büyümesidir. Nodüller katı veya sıvı dolu olabilir. Bir tiroid nodülü bulunduğunda, kanser belirtilerini kontrol etmek için sıklıkla tiroid ultrasonu ve ince iğne aspirasyon biyopsisi yapılır. Tiroid hormon düzeylerini ve kandaki antitiroid antikorları kontrol etmek için kan testleri, diğer tiroid hastalığı türlerini kontrol etmek için de yapılabilir. Tiroid nodülleri genellikle semptomlara neden olmaz veya tedavi gerektirmez. Bazen tiroid nodülleri yutmayı veya nefes almayı zorlaştıracak kadar büyür ve test ve tedaviye ihtiyaç duyulur. Sadece az sayıda tiroid nodülü kanser olarak teşhis edilir.

Tiroid kanserinin farklı türleri vardır.

Tiroid kanseri şu şekilde tanımlanabilir:

• İyi diferansiye tümörleri, kötü diferansiye ve farklılaşmamış tümörleri içeren diferansiye tiroid kanseri.
  • Medüller tiroid kanseri.

İyi diferansiye tümörler (papiller tiroid kanseri ve foliküler tiroid kanseri ) genellikle tedavi edilebilir.

Kötü farklılaşmış ve farklılaşmamış tümörler (anaplastik tiroid kanseri) daha az yaygındır. Bu tümörler hızla büyür ve yayılır, iyileşme şansı daha düşüktür. Anaplastik tiroid kanseri olan hastalarda BRAF genindeki bir mutasyon için moleküler testler yapılmalıdır.

Medüller tiroid kanseri, tiroidin C hücrelerinde gelişen bir nöroendokrin tümördür. C hücreleri, kanda sağlıklı bir kalsiyum seviyesinin korunmasına yardımcı olan bir hormon ( kalsitonin ) üretir.

Yaş, cinsiyet ve radyasyona maruz kalmak tiroid kanseri riskini etkileyebilir.

Bir hastalığa yakalanma riskinizi artıran her şeye risk faktörü denir. Risk faktörünün olması kanser olacağın anlamına gelmez; risk faktörlerine sahip olmamanız kanser olmayacağınız anlamına gelmez. Risk altında olabileceğinizi düşünüyorsanız doktorunuzla konuşun.

Tiroid kanseri için risk faktörleri şunları içerir:

• 25 ile 65 yaş arasında olmak.
  • Kadın olmak.
  • Bebekken veya çocukken baş ve boyuna radyasyona maruz kalmak veya radyoaktif serpintiye maruz kalmak. Kanser, maruziyetten 5 ile 30 yıl sonra ortaya çıkabilir.
  • Guatr öyküsüne sahip olmak.
  • Ailede tiroid hastalığı veya tiroid kanseri öyküsü olması.
  • Ailesel medüller tiroid kanseri (FMTC), çoklu endokrin neoplazi tip 2A sendromu (MEN2A) veya çoklu endokrin neoplazi tip 2B sendromu (MEN2B) gibi belirli genetik koşullara sahip olmak.
  • Asyalı olmak.

Hücrelerdeki genler, kalıtsal bilgileri ebeveynden çocuğa taşır. Ebeveynden çocuğa geçen (kalıtsal) RET genindeki belirli bir değişiklik, medüller tiroid kanserine neden olabilir. Değişen geni kontrol etmek için kullanılan bir genetik test vardır. Hasta önce değiştirilmiş gene sahip olup olmadığını görmek için test edilir. Hastada varsa, diğer aile üyeleri de medüller tiroid kanseri için yüksek risk altında olup olmadıklarını öğrenmek için test edilebilir. Değişen geni olan küçük çocuklar da dâhil olmak üzere aile üyeleri tiroidektomi (tiroidi çıkarmak için ameliyat) olabilir. Bu, medüller tiroid kanseri geliştirme şansını azaltabilir.

Tiroid kanseri belirtileri boyunda şişlik veya yumru içerir.

Tiroid kanseri erken belirti veya semptomlara neden olmayabilir. Bazen rutin bir fizik muayene sırasında bulunur. Tümör büyüdükçe belirtiler veya semptomlar ortaya çıkabilir. Diğer koşullar aynı belirti veya semptomlara neden olabilir.

Aşağıdakilerden herhangi birine sahipseniz doktorunuza danışın:

• Boyunda bir yumru (nodül).
  • Nefes almada sorun.
  • Yutma güçlüğü.
  • Yutulduğunda ağrı.
  • Ses kısıklığı.

• Fizik muayene ve sağlık geçmişi
  • Kan hormonu çalışmaları: Vücuttaki organlar ve dokular tarafından kana salınan belirli hormonların miktarlarını ölçmek için bir kan örneğinin kontrol edildiği bir prosedür. Alışılmadık (normalden yüksek veya düşük) miktarda bir madde, onu yapan organ veya dokuda bir hastalık belirtisi olabilir. Kan, anormal tiroid uyarıcı hormon (TSH) seviyeleri için kontrol edilebilir. TSH, beyindeki hipofiz bezi tarafından yapılır. Tiroid hormonunun salınımını uyarır ve foliküler tiroid hücrelerinin ne kadar hızlı büyüdüğünü kontrol eder. Kan ayrıca yüksek düzeyde kalsitonin hormonu ve antitiroid antikorları için kontrol edilebilir.
  • Kan kimyası çalışmaları: Kalsiyum gibi vücuttaki organlar ve dokular tarafından kana salınan belirli maddelerin miktarlarını ölçmek için bir kan örneğinin kontrol edildiği bir prosedür.
  • Ultrason muayenesi: Tiroid nodülünün boyutunu ve katı mı yoksa sıvı dolu bir kist mi olduğunu gösterebilir. İnce iğne aspirasyon biyopsisine rehberlik etmek için ultrason kullanılabilir.
  • BT taramas
  • Tiroidin ince iğne aspirasyon biyopsisi: İnce bir iğne kullanılarak tiroid dokusunun örneklenmesidir. İğne deriden tiroide sokulur. Tiroidin farklı bölgelerinden birkaç doku örneği alınır. Bir patolog, kanser hücrelerini aramak için doku örneklerini mikroskop altında inceler.
  • Cerrahi biyopsi: Ameliyat sırasında tiroid nodülünün veya tiroidin bir lobunun çıkarılması, böylece hücreler ve dokular kanser belirtilerini kontrol etmek için bir patolog tarafından mikroskop altında görüntülenebilir.

Bazı faktörler prognozu (iyileşme şansı) ve tedavi seçeneklerini etkiler.

• Hastanın tanı anındaki yaşı.
  • Tiroid kanseri türü.
  • Kanserin evresi.
  • Kanserin ameliyatla tamamen çıkarılıp çıkarılmadığı.
  • Hastanın çoklu endokrin neoplazi tip 2B (MEN 2B) olup olmadığı.
  • Hastanın genel sağlığı.
  • Kanserin yeni teşhis edilip edilmediği veya nüks edip etmediği (geri gel).

Tiroid Kanserinin Evreleri

• Tiroid kanseri teşhisi konulduktan sonra, kanser hücrelerinin tiroid içinde mi yoksa vücudun diğer bölgelerine mi yayıldığını öğrenmek için testler yapılır.
  • Tiroid kanserinin tipine ve hastanın yaşına göre tiroid kanserini tanımlamak için evreler kullanılır.
  • Tiroid kanseri tedavi edildikten sonra tekrarlayabilir.

Tedavi Seçeneğine Genel Bakış

• Ameliyat: Cerrahi , tiroid kanseri için en yaygın tedavidir.
  • Radyoaktif iyot tedavisi dâhil radyasyon tedavisi
  • Kemoterapi
  • Tiroid hormon tedavisi
  • Hedefe yönelik tedavi
  • Yakın takip
  • İmmünoterapi

Takip testleri gerekebilir. Kanseri teşhis etmek veya kanserin evresini öğrenmek için yapılan bazı testler tekrarlanabilir.