Kasık Fıtığı (İnguinal Herni) ve Tedavisi

Kasık fıtığı, karın kaslarındaki zayıf bir noktadan bağırsağın bir kısmı gibi karın içi organların dışarı çıktığında ortaya çıkar. Ortaya çıkan şişlik, özellikle öksürürken, eğilirken veya ağır bir nesneyi kaldırırken ağrılı olabilir. Ancak birçok fıtık ağrıya neden olmaz. Kasık fıtığı mutlaka tehlikeli değildir. Bununla birlikte, kendi başına iyileşmez, tek tedavisi ameliyattır. Yaşamı tehdit eden komplikasyonlara yol açabilir. Doktorunuz ağrılı veya genişleyen kasık fıtığını düzeltmek için ameliyat önerebilir. Kasık fıtığı onarımı dünyada yaygın yapılan bir cerrahi işlemdir.

Belirtiler

• Kasık kemiğinizin her iki yanındaki bölgede, özellikle öksürürseniz veya ıkınırsanız, dik olduğunuzda daha belirgin hale gelen bir şişlik
  • Çıkıntıda yanma veya ağrı hissi
  • Özellikle eğilirken, öksürürken veya kaldırırken kasıklarınızda ağrı veya rahatsızlık
  • Kasıklarınızda ağır veya sürüklenme hissi
  • Kasıklarınızda zayıflık veya basınç
  • Erkeklerde testis torbasının etrafında ağrı ve şişlik

Kasık fıtığı belirtileriniz varsa mutlaka doktorunuz ile görüşünüz.

Çocuklarda belirti ve semptomlar

Yenidoğanlarda ve çocuklarda kasık fıtıkları, doğumda var olan karın duvarındaki zayıflıktan kaynaklanır. Bazen fıtık sadece bebek ağlarken, öksürürken veya bağırsak hareketi sırasında ıkındığında görünür. Sinirli olabilir ve normalden daha az iştahı olabilir.

Daha büyük bir çocukta, çocuk öksürdüğünde, bağırsak hareketi sırasında zorlandığında veya uzun süre ayakta durduğunda fıtık daha belirgindir.

Acil/Sorun belirtileri

Fıtığı içeri itemezseniz, fıtığın içeriği karın duvarında sıkışabilir. Sıkışmış fıtık boğulabilir, bu da sıkışan dokuya kan akışını keser. Boğulmuş bir fıtık tedavi edilmezse hayati tehlike oluşturabilir.

Boğulmuş bir fıtık belirtileri ve semptomları şunları içerir:

• Bulantı, kusma veya her ikisi
  • Hızla yoğunlaşan ani ağrı
  • Kırmızı, mor veya koyu renge dönüşen bir fıtık şişliği
  • Gaz çıkaramama, defekasyon güçlüğü

Kasık fıtığı veya boğulmuş fıtık belirtileriniz varsa mutlaka en kısa sürede (acil) doktorunuz ile görüşünüz

Teşhis

Kasık fıtığını teşhis etmek için genellikle fiziksel bir muayene yeterlidir. Doktorunuz kasık bölgesinde bir şişkinlik olup olmadığını kontrol edecektir. Ayakta durmak ve öksürmek fıtığı daha belirgin hale getirebileceğinden, muhtemelen ayakta durmanız ve öksürmeniz veya ıkınmanız istenecektir.

Teşhis kesin değilse, doktorunuz karın ultrasonu, Bilgisayarlı Tomografi taraması veya Manyetik Rezonans gibi bir görüntüleme testi isteyebilir.

Kasık fıtığı belirtileriniz varsa mutlaka doktorunuz ile görüşünüz.

Fıtığın tek tedavisi ameliyattır. Fıtığınız küçükse ve sizi rahatsız etmiyorsa, doktorunuz takip önerebilir. Büyüyen veya ağrılı fıtıklar ciddi komplikasyonları önlemek ve ağrıyı azaltmak için ameliyat gerektirir.

İki genel fıtık ameliyatı türü vardır, açık fıtık onarımı ve minimal invaziv fıtık onarımı.

Açık fıtık onarımı

Lokal anestezi, sedasyon veya genel anestezi ile yapılabilen bu işlemde cerrah kasıklarınızdan bir kesi yapar ve fıtık dokuyu karnınıza geri iter. Cerrah daha sonra zayıflamış bölgeyi diker ve sıklıkla sentetik bir ağ (mesh/yama) ile takviye eder. Açıklık daha sonra dikiş, zımba veya cerrahi yapıştırıcı ile kapatılır.

Ameliyattan sonra mümkün olan en kısa sürede hareket etmeniz teşvik edilir, ancak normal aktivitelerinize devam edebilmeniz birkaç hafta alabilir.

Minimal invaziv fıtık onarımı

Genel anestezi gerektiren bu işlemde cerrah, karnınızdaki birkaç küçük kesiden ameliyat yapar. Cerrah, fıtığınızı onarmak için laparoskopik veya robotik aletler kullanabilir. Gaz, iç organların görülmesini kolaylaştırmak için karnınızı şişirmek için kullanılır. Bir insizyona küçük bir kamera (laparoskop) ile donatılmış küçük bir tüp yerleştirilir. Kamera tarafından yönlendirilen cerrah, sentetik ağ kullanarak (mesh/yama) fıtığı onarmak için diğer küçük insizyonlardan küçük aletler sokar.

Minimal invaziv onarım geçiren kişilerde ameliyattan sonra daha az rahatsızlık ve yara izi olabilir ve normal aktivitelere daha hızlı dönüş olabilir. Laparoskopik ve açık fıtık ameliyatlarının uzun dönem sonuçları benzerdir.

Minimal invaziv fıtık ameliyatı, farklı bir alandan olduğu için özellikle daha önce açık fıtık ameliyatından sonra fıtıkları tekrarlayan hastalar için iyi bir seçim olabilir. Ayrıca vücudun her iki tarafında fıtığı olan (bilateral) kişiler için de iyi bir seçim olabilir.

Açık cerrahide olduğu gibi, normal aktivite seviyenize dönmeniz birkaç hafta alabilir.