Safra Taşları ve Tedavisi

Safra taşları, safra kesesinde katı madde (ağırlıklı olarak kolesterol kristalleri) koleksiyonlarıdır.

• Safra taşları bazen saatlerce sürebilen üst karın ağrısına neden olur.
  • Ultrasonografi safra taşlarını tespit etmede oldukça yararlıdır.
  • Safra taşları tekrarlayan ağrıya veya başka sorunlara neden oluyorsa safra kesesi ameliyat edilmelidir.

Safra kesesi, karaciğerin altında bulunan küçük, armut biçimli bir kesedir. Karaciğer tarafından üretilen ve sindirime yardımcı olan bir sıvı olan safrayı depolar. Safraya ihtiyaç duyulduğunda, insanlar yemek yerken olduğu gibi, safra kesesi kasılır ve safra kanallarından ince bağırsağa doğru iter.

Safra kesesi ve safra yollarındaki bozuklukların çoğu safra taşlarından kaynaklanır. Safra taşları için risk faktörleri şunları içerir:

• Kadın cinsiyet
  • Yaşlılık
  • Obezite
  • Hızlı kilo kaybı (çok düşük kalorili diyet veya kilo verme ameliyatı sonucu)
  • Tipik bir Batı diyeti
  • Ailede safra taşı öyküsü

65 yaşından büyük kişilerin yaklaşık %20sinde ve tüm yetişkinlerin yaklaşık %10unda safra taşı vardır.

Safra kesesindeki taşlar (kolelitiazis olarak adlandırılır) bazen safra kanallarına geçer veya safra kanallarında taşlar oluşabilir. Safra kanallarındaki taşlara koledokolitiazis denir. Bu taşlar bazen safra kanalını tıkar.

Çoğu safra taşı semptomlara neden olmaz. Ancak semptomlar veya başka problemler ortaya çıkarsa tedavi gereklidir.

Safra Taşları Nelerdir?

Safra taşları genellikle safradan kristalleşen kolesterolden oluşur. Safra kesesinde oluşurlar. Safra kesesini terk edebilir ve kistik kanala, ana safra kanalına veya Vater ampullasına yerleşebilirler.

Batı dünyasında, çoğu safra taşının ana bileşeni, normalde safrada çözünen (ancak suda olmayan) bir yağ (lipid) olan kolesteroldür. Karaciğer aşırı kolesterol salgıladığında, safra kolesterol ile aşırı doygun hale gelir. Fazlası katı parçacıklar (kolesterol kristalleri) oluşturur. Bu mikroskobik kristaller, safra kesesinde birikir ve burada toplanır ve safra taşlarına dönüşür. Diğer safra taşı türleri de aynı şekilde oluşur, ancak katı parçacıklar kalsiyum bileşikleri veya bilirubindir (safradaki ana pigment). Pigment taşları olarak adlandırılan bilirubinden oluşan taşlar ya siyah (safra kesesinde oluşur) ya da kahverengidir (safra kanallarında oluşur).

Alkole bağlı karaciğer hastalığı olan, daha yaşlı olan veya hemolitik anemisi olan (vücut kırmızı kan hücrelerini zamanından önce yok ettiğinde ortaya çıkan ) kişilerde siyah pigment taşlarının gelişmesi daha olasıdır. Safra kesesi veya safra kanalları iltihaplandığında veya enfekte olduğunda veya safra kanalları daraldığında kahverengi pigment taşları oluşabilir.

Taşlar safra kesesinde kalabilir veya safra kanallarına geçebilir. Taşlar, kistik kanalı, ana safra kanalını veya Vater ampullasını (ortak safra kanalı ile pankreas kanalının birleştiği yer) tıkayabilir. Safra kanallarındaki kolesterol taşlarının çoğu safra kesesinden gelir.

Safra kanallarının herhangi bir daralması (darlığı) tıkanmaya veya safra akışının yavaşlamasına neden olabilir. Safra akışı yavaşladığında veya bloke edildiğinde bakteriyel enfeksiyonlar gelişebilir.

Bazen mikroskobik kolesterol parçacıkları, kalsiyum bileşikleri, bilirubin ve diğer maddeler birikir ancak taş oluşturmazlar. Bu malzemeye safra çamuru denir. Çamur, hamilelik sırasında olduğu gibi safra kesesinde çok uzun süre kaldığında gelişir. Safra kesesi çamuru genellikle nedeni çözüldüğünde, örneğin hamilelik sona erdiğinde ortadan kalkar. Ancak çamur, safra taşlarına dönüşebilir veya safra yollarına geçerek kanalları tıkayabilir.

Safra Taşlarının Belirtileri

Safra kesesi hastalığı belirtileriniz varsa ya da safra kesesi hastalığınız olduğunu düşünüyorsanız mutlaka doktorunuz ile görüşünüz

Safra taşı olan kişilerin yaklaşık %80inde, özellikle safra kesesinde taş varsa, uzun yıllar boyunca herhangi bir semptom görülmez.

Safra taşları ağrıya neden olabilir. Ağrı, taşlar safra kesesinden kistik kanala, ana safra kanalına veya Vater ampullasına geçip kanalı tıkadığında gelişir. Daha sonra safra kesesi şişer ve biliyer kolik adı verilen ağrıya neden olur. Ağrı, üst karın bölgesinde, genellikle sağ tarafta, kaburgaların altında hissedilir. Bazen, özellikle diyabetli insanlar ve yaşlılar için yeri tam olarak belirlemek zordur. Ağrı tipik olarak 15 dakikadan bir saate kadar yoğunlukta artar ve 12 saate kadar sabit kalır. Ağrı genellikle insanları rahatlamak için acil servise başvuracak kadar şiddetlidir. Ağrı bir kez gerilemeye başladığında, bunu 30 ila 90 dakika içinde yapar ve donuk bir ağrı bırakır. İnsanlar genellikle mide bulantısı ve kusma hissederler.

Ağır bir yemek yemek, biliyer koliği tetikleyebilir. Safra taşları geğirme veya şişkinliğe neden olmaz. Biliyer kolik ataklarının çoğu kendiliğinden düzelse de, ağrı her yıl insanların %20 ila %40ında tekrar olur ve komplikasyonlar gelişebilir. Tıkanma devam ederse, safra kesesi iltihaplanır (akut kolesistit adı verilen durum). Safra kesesi iltihaplandığında enfeksiyon gelişebilir. Enflamasyon genellikle ateşe neden olur.

Koledok veya ampulla Vaterin tıkanması, kistik kanalın tıkanmasından daha ciddidir. Bir safra kanalının tıkanması, kanalların genişlemesine neden olabilir. Ayrıca ateş, titreme ve sarılığa (ciltte ve göz beyazlarında sarımsı bir renk değişikliği) neden olabilir. Bu semptom kombinasyonu, akut kolanjit adı verilen ciddi bir enfeksiyonun geliştiğini gösterir. Bakteriler kan dolaşımına yayılabilir ve vücudun başka yerlerinde ciddi enfeksiyonlara ( sepsis ) neden olabilir. Ayrıca karaciğerde irin cepleri (apseler) gelişebilir.

Sarılık olabilir.

Vater ampullasını tıkayan taşlar ayrıca pankreas kanalını tıkayarak pankreas iltihabına (pankreatit) ve ayrıca ağrıya neden olabilir.

Safra kesesi taşlarının neden olduğu iltihaplanma, safra kesesi duvarını aşındırabilir ve bazen bir delik (perforasyon) ile sonuçlanabilir. Perforasyon, safra kesesi içeriğinin karın boşluğu boyunca sızmasıyla sonuçlanır ve şiddetli iltihaplanmaya (peritonit) neden olur. İnce bağırsağa giren büyük bir safra taşı, safra taşı ileusu adı verilen bağırsak tıkanıklığına neden olabilir. Bu nadir komplikasyonun yaşlı insanlarda ortaya çıkması daha olasıdır.

Safra Taşlarının Teşhisi

• Ultrasonografi veya diğer görüntüleme testi

Doktorlar, üst karında (şişmiş bir safra kesesinin neden olduğu) karakteristik ağrısı olan kişilerde safra taşlarından şüphelenirler. Bazen başka nedenlerle ultrasonografi gibi bir görüntüleme testi yapıldığında safra taşları tespit edilir. Safra kesesindeki safra taşlarını tespit etmede %95 doğruluktadır. Safra kanallarındaki taşları tespit etmede daha az doğrudur, ancak tıkanıklığın kanalların genişlemesine neden olduğunu gösterebilir. Diğer tanı testleri de gerekli olabilir.

• Safra kesesindeki taşları kontrol etmek için manyetik rezonans görüntüleme (MRI) ve bilgisayarlı tomografi (BT)

Karaciğerin ne kadar iyi çalıştığını ve hasar görüp görmediğini değerlendirmek için kan testleri (karaciğer testleri) yapılır. Taşlar safra kanallarını tıkamadıkça sonuçlar genellikle normaldir. Taşlar safra kanallarını tıkadığında, sonuçlar genellikle anormaldir ve bu da karaciğerde safranın biriktiğini (kolestaz) düşündürür. Sonuçlar genellikle bilirubinde ve bazı karaciğer enzimlerinde bir artış içerir.

Safra Taşlarının Tedavisi

• Safra kesesini çıkarmak için cerrahi (kolesistektomi)
  • Safra taşlarını eriten ilaçlar
  • Endoskopik retrograd kolanjiyopankreatografi (ERCP) yoluyla safra taşı çıkarılması

Semptomlara neden olmayan safra taşları (sessiz safra taşları) tedavi gerektirmez. Safra taşları ağrıya neden olursa, diyeti değiştirmek (örneğin, az yağlı bir diyete) yardımcı olmaz

Safra kesesindeki safra taşları

Safra taşları rahatsız edici, tekrarlayan ağrı ataklarına neden olursa, safra kesesinin cerrahi olarak çıkarılması (kolesistektomi) önerilir. Safra kesesinin çıkarılması biliyer kolik ataklarını önler ancak sindirimi etkilemez. Ameliyattan sonra özel bir diyet kısıtlaması gerekmez. Kolesistektomi sırasında doktor safra kanallarında taş olup olmadığını da kontrol edebilir

Kolesistektomilerin yaklaşık %90ı laparoskopi adı verilen bir yöntem kullanılarak yapılır. Karında küçük kesiler yapıldıktan sonra laparoskop yerleştirilir. Kesiklerden cerrahi aletler geçirilir ve safra kesesini çıkarmak için kullanılır. Laparoskopik kolesistektomi ameliyat sonrası hastalar açık ameliyat geçiren hastalara göre daha az rahatsızlık hissederler. Hastanede kalış süresi daha kısadır, daha iyi kozmetik sonuçları vardır ve iyileşmek için gereken süre çok daha kısadır. Kolesistektomilerin geri kalanı, karında daha büyük bir kesi gerektiren açık karın ameliyatı ile yapılır.

Alternatif olarak, safra taşları bazen ağızdan alınan safra asitleri gibi ilaçlarla çözülebilir. Birçoğu asla çözülmez. Taşlar başarılı bir şekilde çözülse bile bu kişilerin yarısında 5 yıl içinde tekrar safra taşı oluşur. Bu tedavinin kullanımı sınırlıdır ve doktorlar bunu yalnızca ameliyatın çok riskli olduğu durumlarda kullanır.

Safra kanallarındaki safra taşları

ERCP sırasında safra kanallarındaki çoğu taş çıkarılabilir. ERCP, insanların %90ında başarılıdır.  ERCPden hemen sonra %7ye varan oranda komplikasyonlar görülmektedir. Bu tür komplikasyonlar arasında kanama, pankreas iltihabı (pankreatit) ve safra kanallarının perforasyonu veya enfeksiyonu bulunur. ERCP geçiren çoğu kişinin safra kesesi daha sonra laparoskopik olarak çıkarılmalıdır. Safra kesesi kalırsa, safra kesesindeki taşlar kanallara geçerek tekrarlayan tıkanmalara neden olabilir